M E X I C O      R E I S V E R S L A G

terug naar index Mexico

Donderdag 4 augustus 2005 – dag 15

We staan rond 7.00 uur op en na het douchen gaan we naar het ontbijtbuffet. Hierna moeten we de koffers inpakken en rond 9.30 uur krijgen we een telefoontje want onze OAD-taxi staat beneden. We nemen afscheid van onze groep, zij zullen pas rond 12.00 uur worden opgehaald voor de terugreis of worden gebracht naar het verlengingshotel.

We vliegen terug naar Mexico City met Aero Mexicana, een vlucht van ongeveer 2 uur. Vanuit het vliegtuig zien we prachtige kleurverschillen in de zee bij Cancun en ook een hele strook met enorme hotels.
Bij de landing is goed te zien hoe groot de stad Mexico City is.

We worden bij het vliegveld opgehaald door een OAD-taxi en deze brengt ons naar hotel Majestic. Dit hotel ligt aan de Zocalo en dus moeten we weer dwars door de stad maar dit gaat toch vrij snel (binnen 30 minuten) en krijgen onderweg nog wat uitleg over de stad en zijn bezienswaardigheden.

2Hotel Majestic is ‘n zeer statig en oud hotel met  een ouderwetse lift met liftboy.
Het blijkt dat onze kamer 2 aparte bedden heeft en aangezien we dit niet hebben gereserveerd, krijgen we vanaf morgen een andere kamer met een kingsize bed.
Het restaurant is op de 7e verdieping en vanaf hier heb je een prachtig uitzicht.
Voor vanavond hebben we met Willy en Sarah afgesproken en we worden rond 20.30 uur opgehaald in ons hotel. Het is zeker al 3 jaar geleden dat we elkaar hebben gezien.

Het wordt een gezellig weerzien want we gaan naar een restaurant in de Zona Rosa, een wijk met veel winkels, cafés en restaurants.
Het diner is fantastisch, vooraf een schaal met garnalen en biefstuk, heerlijk mals klaargemaakt, daarna als hoofdgerecht Angus rundsvlees. Het is allemaal veel te veel maar na ongeveer een ruim uur wil Sarah nog een toetje, t.w. geflambeerde crêpes suzettes.

Rond 23.00 uur worden we weer afgezet bij ons hotel en we gaan lekker op tijd naar bed want het is toch een vermoeiende dag geweest.

Vrijdag 5 augustus 2005 – dag 16

Hoera, vandaag is het Harry’s verjaardag – 53 jaar. Na het ontbijt verhuizen we naar een andere kamer en krijgen nu een kingsize bed, het lijkt wel een drie-persoons bed, zo groot hebben we nog nooit gehad.

Rond 10.00 uur stappen we in de toeristische citybus, waar we steeds in en uit kunnen stappen. Rond 10.45 uur komen we aan bij het Antropologisch Musuem.
Voor dit museum is een groep ‘Vliegende Mannen’ uit het gebied van VeraCruz bezig met een ritueel uit deze streek. De beroemde ‘dans van de vogelman’ wordt uitgevoerd door vijf mannen. Ze klimmen op een 32 m hoge paal met bovenaan een soort platform. Vier van hen hebben een touw om hun enkels dat met het andere uiteinde net onder het platform is bevestigd. Ze springen met hun hoofd omlaag naar beneden en draaien ongeveer 13 keer rond de paal voordat ze op de grond landen. De vijfde man houdt ondertussen het platform in evenwicht, terwijl hij gelijktijdig op een rieten fluit en een trommel speelt. Deze spectaculaire dans was oorspronkelijk het hoogtepunt van een sober en symbolisch pre-Columbiaans ritueel dat in verband stond met de cultus van de vruchtbaarheden. Tegenwoordig is het voor de voladores een manier om de kost te verdienen.

5Na deze show gaan weer naar het Antropologisch Museum, want 2 weken geleden hebben we maar een klein gedeelte gezien en nu kunnen we op ons eigen tempo alle zalen doorlopen en krijgen zodoende een completer beeld.
Je kunt nu ook zien hoe ze vroeger hebben gewoond en ook een kapel mag niet ontbreken want Mexico is een zeer katholiek land.

6Op een buitenplaats zijn verschillende tempels nagebouwd.

Terug bij de bushalte moeten we zeker 25 minuten wachten op de bus en gaan weer verder met de rondtoer met uitleg in het Engels of Duits en komen zo rond 15.30 uur bij het park de Chapultepec, waar we het Castillio de Chapultepec willen gaan bekijken. Dit kasteel ligt midden in het park op een heuvel. Het is hier behoorlijk druk met kraampjes en mensen en ook het pad naar het kasteel is zeer druk. Bij het kasteel aangekomen hebben we nog maar een uurtje om alles te bekijken en we vinden dit toch te weinig, dus we nemen een foto van het kasteel en gaan dan weer terug naar de toeristenbus.

We worden rond 20.30 uur opgehaald door Willy en we gaan naar restaurant El Largo. Dit zeer chique restaurant ligt aan het meer van Chapultepec.Wanneer we hier aankomen barst er een wolkbreuk los en dit kunnen we zeer goed volgen vanuit het restaurant omdat hier een grote glazen wand is en zodoende is het weerlichten buiten goed te zien. et eten is zoals verwacht uitstekend.

Op de terugweg laat Willy ons door zijn chauffeur afzetten op het Garibaldi plein. Op en rondom dit plein zijn veel Mariachi-bands en zij willen voor iedereen, uiteraard tegen een kleine vergoeding, een lied ten gehore brengen.Willy laat wat Mexicaanse verjaardagsliedjes spelen voor Harry en hij krijgt ook nog een grote cowboy-hoed.Jammer van de regenbui want nu staan alle bandjes door elkaar onder een groot afdak en men speelt allerlei verschillende liedjes en melodieën door elkaar.

Zaterdag 6 augustus 2005 – dag 17
Met Willy hebben we afgesproken dat hij ons rond 10.30 uur komt ophalen maar op dat moment belt hij met de mededeling dat hij iets later komt, zo rond 12.00 uur, want bij zijn schoonmoeder is een aquarium gaan lekken en dat moet toch eerst worden gerepareerd.

Zodoende hebben we tijd om even door het centrum te lopen en gaan richting de Zocalo omdat we muziek horen en we willen wel eens zien wat hier te doen is.

Het blijkt een dansgroep uit Bolivia te zijn, opgedeeld in  twee groepen. Een groep van ongeveer 20 jongeren, jongens en meisjes, en een groep van 9 meisjes van ongeveer 7 tot 10 jaar oud. De groepen dansen tegelijkertijd maar wel afzonderlijk en verschillende dansen.
Er staan behoorlijk veel mensen te kijken en ook foto’s te maken. Er worden pamfletten uitgedeeld, ook wij krijgen er een maar weten niet waar het over gaat.
Na beëindiging van de dansen gaat de hele groep in een kring staan met een Boliviaanse vlag. Er wordt door een medicijnman of iets dergelijks een bepaald ritueel uitgevoerd.

Hierna lopen we verder over het plein en gaan rond 12.00 uur zitten wachten in het hotel.
Vanwege de verkeersdrukte is Willy pas rond 12.30 uur bij het hotel en hij stelt voor om naar een meer te gaan buiten Mexico City. Willy noemt dit Klein Zwitserland omdat er bergen zijn rondom dit meer, het lijkt net Lago Maggiore.
Alleen de juiste route is hem niet bekend en we rijden daarom ook via een omweg naar Valle de Bravo.

Valle de Bravo is een prachtige plaats, waar veel rijke Mexicanen een tweede huis hebben. We hebben lekker gegeten bij een restaurant gelegen op dit meer.
De terugtocht bedraagt ongeveer 2,5 uur en gaat met flinke regenbuien gepaard.
Het is weer een mooie en gezellige dag geweest en we hebben nu toch weer iets van Mexico gezien wat een toerist normaal niet te zien krijgt.

Zondag 7 augustus 2005 – dag 18
Rond 10.00 uur gaan we op zoek naar een cadeau’s voor Willy en Sarah maar de winkels zijn op een paar na allemaal nog dichten zodoende komen we bij Sanborns terecht.

We maken nog wat foto’s in het centrum van o.a. het paleis der schone kunsten.

Als Willy ons ophaalt laat hij weten dat hij z’n bril moet ophalen bij de opticien in een bepaald winkelcentrum, waar de winkels 7 dagen per week open zijn. Er is een behoorlijke drukte en nadat we hier een lekker kopje koffie hebben gedronken lopen nog even door dit winkelcentrum om een indruk te krijgen hoe groot dit allemaal is. Zo hebben ze hier veel chique kledingzaken maar er worden ook auto’s verkocht maar er zijn ook 14 bioscoopzalen. Het winkelcentrum bestaat uit 5 verdiepingen en volgens Willy zijn er nog grotere.

De tocht vandaag gaat naar het plaatsje Tepotzolàn, waar een vrolijke markt en kermis is, waar we voor Sarah op speciaal verzoek een soort suikerpinda’s kopen.

13Na de lunch gaan we rond 15.30 uur het Museo Naciocal del Virreinato en de kerk Iglesia de San Francisco Javier bezoeken.

In het museum is de meest complete collectie koloniale kunstwerken van het land te zien. De 17e-eeuwse barokkerk is beroemd om zijn schitterende 18e-eeuwse toevoegingen, de churriguereske gevel en de toren, de gouden altaren, een drietal ongebruikelijke kapellen en de schilderingen van Miguel Cabrera in het koor en de kruisgewelven. Op de terugweg naar het hotel gaan we nog even langs bij de woning van Willy zodat we een idee krijgen van zijn huis. We nemen hier afscheid van Sarah en haar vriend. Wanneer we hier weer wegrijden gaat Willy nog even naar het hoogste punt in de wijk zodat we een indruk krijgen van de uitgestrektheid van Mexico City.

15Rond 20.00 uur zijn we weer terug bij hotel Majestic en nemen afscheid van Willy, want wie weet hoe lang het duurt voordat we hem weer zullen zien. We zijn wel zeer blij dat we een paar dagen met Willy en ook af en toe met Sarah konden doorbrengen.

We gaan nog even naar het restaurant voor een drankje en nemen ook nog wat foto’s van een verlichte kathedraal en andere gebouwen.

Maandag 8 augustus 2005 – dag 19

Vandaag is ons verblijf in Mexico ten einde. We kunnen het rustig aan doen want we zullen rond 16.30 uur worden opgehaald door een chauffeur van OAD. Daarom willen vandaag lekker uitslapen en hebben de wekker op 9.30 uur gezet maar we worden toch om 8.30 uur wakker en gaan de op ons gemak douchen en daarna uitgebreid ontbijten. Rond 10.30 uur proberen we een internet verbinding tot stand te krijgen en uiteindelijk lukt het maar de verbinding is zo traag, zodat we maar afsluiten want dit is niks.
Dus maar weer naar boven om onze koffers in te pakken en rond 11.30 uur zetten we de koffers in de speciale bagageruimte achter de receptie en gaan nog even de stad in, maar we komen tot de ontdekking dat op maandag alle musea gesloten zijn en dat is toch erg jammer want we hadden graag nog het een en ander willen zien.

Dus we gaan nog even de kathedraal in en ook op maandag is het druk in de kerk.

1617We willen Temple Mayor bezoeken maar dit kan dus ook al niet maar we kunnen nog wel wat foto’s nemen.
Deze tempel, die in de 14e en 15e eeuw is gebouwd door de Azteken, stond in het hart van Tenochititlán. Het complex werd bijna geheel door de Spanjaarden verwoest en werd in 1978 bij toeval weer ontdekt .

Om 16.30 uur worden we door de OAD-taxi opgehaald en naar het vliegveld gebracht en hiermede is ons verblijf in Mexico ten einde.
Het vliegtuig vertrekt  om 21.00 uur en we zien een prachtig verlichte stad en we zullen op dinsdag 9 augustus om 14.35 uur aankomen op Schiphol.

We kunnen terugkijken op een fijne rondreis door een prachtig Mexico.